THE MIATA ROLL BAR & CAGE STORY – «TRACK MIATA ESSENTIALS»

 1. Ο Author μας! 

Ξεκινώντας στην γενική μας αναφορά επί του θέματος αξίζει να σημειωθεί πως το MX-5 είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένα εργοστασιακά track–ready όχημα. Βέβαια, υπάρχουν ομολογουμένως κάποιες πολύ σημαντικές μετατροπές–αναβαθμίσεις στο αυτοκίνητο, οι οποίες θα εκτοξεύσουν την απόδοση στην αγαπημένη μας πίστα ή την εκάστοτε απολαυστική στροφοδιαδρομή, ενισχύοντας το σημαντικότερο θεμέλιο της σχέσης οδηγού και αυτοκινήτου. Ποιο άλλο θα μπορούσε να ήταν αυτό το στοιχείο πέρα από αυτό της ασφάλειας;
​Η αρχική επιδίωξη όλων μας μετά τον πρώτο καιρό συμβίωσης με το αγαπημένο μας καθαρόαιμο Roadster δεν ήταν άλλη από την εξάλειψη του εμφανούς και ανεπιθύμητου Body Roll αλλά και την βελτίωση της ακαμψίας ενός σασί που αν και καλώς ενισχυμένο εκ των κάτωθεν, υστερεί λόγω της μη ύπαρξης συμπαγούς συστήματος οροφής. Έτσι η υλοποίηση της πιο σημαντικής αρχικής βελτίωσης στο αυτοκίνητο, έρχεται με την αναβάθμιση του συστήματος της ανάρτησης–απόσβεσης κραδασμών και του υπόλοιπου συστήματος διεύθυνσης και κύλισης. Πιο συγκεκριμένα οι χρήστες τείνουν να επιλέγουν (αναλόγως επιθυμίας και αναγκών), την τοποθέτηση μίας ανάρτησης τύπου Coilover (με ουκ ολίγους να επιλέγουν ένα πάντρεμα ενός aftermarket αμορτισέρ με κάποια aftermarket ελατήρια), αναβάθμιση των αντιστρεπτικών ράβδων (sway bars) με τα σχετικά end links. Επίσης, κάποιο σετ ενισχύσεων του σασί, αλλά και αναβάθμιση των σινεμπλόκ (bushings) με πιο αγωνιστικού τύπου.
   2. Chassis brace kit της I. L. Motorsport 
​Όσον αναφορά όμως τις βελτιώσεις τις οποίες πολλοί επιλέγουν να πραγματοποιήσουν στο όχημα τους με σκοπό την καλύτερη απόδοση και ασφάλεια, αυτό που συχνά παραβλέπεται και ίσως παραγκωνίζεται μπροστά στην επιθυμία ενός πιο εργοστασιακού και ήπιου στο κοινό βλέμμα «look» στο αυτοκίνητο είναι η τοποθέτηση ενός Aftermarket, custom ή και όχι, Roll Bar ή κατ’ επέκταση Roll Cage.

  3. Aftermarket roll bar σε mx5 NC 

​Στις γενιές των MX-5 μέχρι σήμερα, το NC ήταν εκείνο το οποίο πρώτο δόθηκε στην αγορά με ήδη τοποθετημένο σύστημα Roll Bar κάτω από τα covers που βρίσκονται πίσω από τα προσκέφαλα των καθισμάτων. Βέβαια λόγω των αρκετά λεπτών σωληνώσεων που χρησιμοποιήθηκαν, αποτέλεσε γρήγορα αντικείμενο αμφισβήτησης στο πέρασμα του χρόνου. 

   4. Το factory roll bar του NC 

Γιατί όμως πραγματικά να τοποθετήσουμε ένα Roll Bar στο δικό μας Miata; 
Από τη σκοπιά της οδηγικής βελτίωσης, το roll bar είναι ένα στοιχείο το οποίο εάν συνδυαστεί με ένα καλό σύστημα ανάρτησης, θα «δέσει» το σασί μας, αυξάνοντας την ακαμψία και θα βελτιώνοντας την συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές. Φτάνει μόνο να προσέξουμε τα σημεία που τοποθετείται η εν λόγω κατασκευή επί του αυτοκινήτου, όπου στο πίσω μέρος της εφαρμόζει στους πίσω θόλους με ειδικές βάσεις και βίδες λειτουργώντας έτσι ως μία ακόμη πιο συμπαγής μπάρα θόλων.

    5. Οι βάσεις στήριξης ενός  after market roll bar σε NC 

​Εκτός φυσικά της επίδρασης που έχει στον χαρακτήρα του οχήματος, αποτελεί απαραίτητο κομμάτι του tech inspection σε πολλές διοργανώσεις πλην του Autocross (βλ. Η.Π.Α.). Το πιο σημαντικό κομμάτι της ύπαρξης τέτοιου εξοπλισμού στο αυτοκίνητο βέβαια, είναι εκείνο της ασφάλειας. 
Εφόσον επιλέγουμε σαν χρήστες την οδήγηση του οχήματος μας με συγκεκριμένο τρόπο, ένα roll bar και μια γενικότερη ενδυνάμωση του σασί, είναι ένας συνδυασμός που θα αποτρέψει σοβαρότατους τραυματισμούς, ή και ακόμη χειρότερα, σε μία κατάσταση ανατροπής του οχήματος. Έτσι γενικεύοντας, είτε χρησιμοποιούμε το miataκι μας αγωνιστικά είτε όχι, θα ήταν πολύ καλή ιδέα να έχουμε ένα Roll Bar.
   6. Αποτέλεσμα ανατροπής σε mx5 NB με roll bar 
                                  
Ποιος τώρα θα ήταν ο καταλληλότερος τύπος Roll Bar ή Cage για εμάς; Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση έρχεται από τις προσωπικές ανάγκες του καθενός, την χρήση του αυτοκινήτου αλλά και στο πόσο συχνή είναι αυτή. Για παράδειγμα, αν επιλέξουμε μία αμιγώς αγωνιστική χρήση του αυτοκινήτου, οι σωληνώσεις διπλής διαγωνίου, προσφέρουν την μεγαλύτερη ασφάλεια γι αυτό και είναι οι πιο συνηθισμένες σε αγωνιστικά οχήματα.
   7. Το half cage του mx5 NC super 20 concept 

 Όμως, εάν είμαστε ο οδηγός «όλα σε ένα», ο οποίος πηγαίνει στην εργασία του όλη την εβδομάδα με το MX-5 και περιμένει πως και πως το Track Day του Σαββατοκύριακου, η τοποθέτηση χιαστού Roll Cage είναι άκρως επικίνδυνη γι αυτό και απαγορεύεται δια νόμου. Ας σκεφτούμε την περίπτωση ενός ατυχήματος όπου το κεφάλι οδηγού–συνοδηγού έρχεται σε επαφή (δίχως κράνος) στην πλάγια δοκό του Cage. Ο κίνδυνος θα μπορούσε μόνο να αυξηθεί.
​Έτσι λοιπόν κλείνοντας, ο καθένας από εμάς θα πρέπει να αποφασίσει σε προσωπικό επίπεδο τις ανάγκες αλλά και τί ακριβώς ψάχνει από το όχημα του, πριν προβεί σε κάποια μη χρηστική και επισφαλή λύση. Εφόσον αυτό προσδιοριστεί, θα πρέπει να βεβαιωθούμε πως ο κατασκευαστής που θα επιλέξουμε είναι αξιόπιστος και θα μας προσφέρει πλήρως συμμετρικό αποτέλεσμα από τα σωστά μεταλλικά κράματα προκειμένου να υπάρχει και το επιθυμητό αποτέλεσμα «ζυγισμένης» οδήγησης και ασφάλειας.


<<Never drive faster than your guardian angel can fly….>>

Track Miata Greece

 

Παναγιώτης Ντούνης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις